fredag 21 maj 2010

Kaos i ordningen eller ordning i kaoset!

Läste i tidningen idag om det par i Malawi som dömts till fängelse för att de i fjol gifte sig. . För det första kan jag erkänna att jag inte hade en aning om var Malawi låg, så efter lite efterforskning är jag nu berikad med kunskapen om att Republiken Malawi återfinns i södra Afrika och angränsar Moçambique, Tanzania och Zambia. Anledningen till att de båda männen dömdes till fängelse var att de var homosexuella och ingått äktenskap. De dömdes till 14 års fängelse för att ha förbrutit sig mot "naturens ordning".

Visst känns det som om vi åkt tillbaka i tiden när man hör om sånt här. Fast ändå känns det som att de faktiskt hade mer tolerans för tex homosexualitet under tex antiken (rätta mig om jag har fel). Flera av de stora filosoferna ska ha haft mer än akademiska förhållanden med sina manliga elever, och de blev så vitt jag vet inte kastade i fängelse. Visst vill jag tycka att vi är så mycket mer sofistikerade här i vårt avlånga land än i Malawi, men det var faktiskt inte allt för länge sedan det blev tillåtet för homosexuella att gifta sig i kyrkan. Visst fanns det andra möjligheter för dem att gifta sig innan dess och självklart dömdes de inte till fängelse eller något annat "straff" för den delen. Ändå känns det inte som om vi nått hela vägen fram till total tolerans, och då är vi kanske inte så långt före de andra länderna i den här frågan ändå. Fast visst känns det så när man läser sådana fruktansvärda artiklar som den som väckte mig ur mitt sömndruckna tillstånd i morse när jag skummade igenom tidningen.

Domen, som säger att paret brutit mot "naturens ordning", tycker jag är ett textboks exempel på sådana av människan utförda handlingar som får mig att tro att grymhet i allra högsta grad verkar höra till människans natur. Och i detta fallet var det då kärleken som bröt mot denna av människan skapade "natur". För visst måste det vara en skapad natur, inte föds vi onda, det kan jag bara inte tro. Detta måste vara något vi för länge sedan skapat för att skydda vår existens. Att vara återhållsam mot det nya, okända och skräckinjagande Det är bara det att de argumenten passar ju inte alls in på detta ämne. Homosexualitet har funnits så länge människan funnits och är därför inget nytt, okänt eller för den delen skräckinjagande.

När jag blir varse om sådana händelser som denna artikel blir jag så arg att jag blir förvånad. Inte förvånad över att jag blir arg, men att det förekommer sådan diskriminering, och att den av de styrande i landet rättfärdigas av "naturens ordning". Vi är väl alla en del av naturens ordning (eller kanske snarare kaos) och jag tycker därför att vi alla måste hjälpas åt att bekämpa sådan diskriminering världen över. Jag vill inte att min del i universum, som faktiskt är en del av naturens gång, ska kunna få användas, av en domstol till råga på allt, som skäl till att döma människor till grymma straff när inget brott begåtts!

Kan vi inte få en 2000 talets Bob Dylan som informerar om dagens orättvisor världen över och genom det inspirerar och väcker människors tro på sin egen och andras handlingskraft. Ja vi behöver någon sådan person eftersom händelser som dessa endast blir en liten notis längst ned i vänstra hörnet på sidan 22 i tidningen!

Inga kommentarer: