onsdag 18 april 2012

Politik som avkoppling?

Politik har aldrig intresserat mig särskilt Visst, jag röstar var fjärde år men längre än så sträcker sig inte mitt intresse. Jag tycker det verkar ta för mycket tid och diskussion från andra, i min mening, viktigare saker. Men nu har politik fått en ny mening och blivit otroligt viktigt här hemma. Det har blivit en avkoppling. Politik som avkoppling? Javisst, i form av mini-serien "The Kennedy's". Den mångfaldigt prisbelönta serien har då äntligen hittat hem till oss, eller rättare sagt, vi har äntligen tagit oss tid att svepas med av politikens mest mytomspunna familj. Vi får följa deras många triumfer men också deras många nederlag.

Att den i USA välkända kanalen History Channel vägrade visa serien kan jag förstå då man får ta allting med en stor nypa salt. Det är tv och alla de försköningar och dramatiska pålägg det innebär, men låt mig tilläga, det är tv när det är som bäst.

Det verkar som om den otroligt populära presidenten kom till makten mycket genom sin fars kontakter. Jack och hans bror styrdes med järnhand av en far med blott en önskan, att se sina egna drömmar uppfyllas av sina söner, oavsett priset för detta. Det faktum att han låter lobotomera sin egen dotter säger det mesta om denna man. Så vid makten, denna man som av många amerikaner jämställts med moder Teresa och Dr King, porträtteras (till vissas förtret) i serien som allt annat än ett helgon. Vi får se några av de många viktiga förändringar han genomförde. Allt från att vara den yngsta presidenten någonsin till att bistå den första färgade universitetsinskrivningen i Mississippi och lösningen vid Kuba krisen, men serien låter oss inte heller glömma hans ansvar i Vietnamkriget (här går jag händelserna i förväg och bara antar att även det kommer med) och Bay of Pigs-skandalen, för att inte nämna hans stormiga privatliv.

Tydligen ska J.F.K's f.d talskrivare ha rasat mot serien och påstått den att begå karaktärsmord av J.F.K. Karaktärsmord eller ej. J.F.K är en saga de flesta bara känner till början och slutet på, denna tv serie ger oss en inblick i allt det andra, det som faktiskt spelar den största rollen för hans presidentskap. Och inte bara ger den en inblick, den ger en mersmak så stark att vi redan beställt boken "The Kennedy women, the saga of an american family" där vi förhoppningsvis lär känna den riktiga Kennedy familjen. Tills boken kommer så ser vi de två sista avsnitten av serien och med tanke på att vi alla vet hur sagan slutar bådar det alltså för två väldigt innehållsrika avsnitt.

Väl Mött

Inga kommentarer: