tisdag 29 juni 2010

vilken uniform får du?

Helt plötsligt har tiden bara rusat iväg. Inte riktigt, men det har varit fint väder och då har skrivandet tyvärr fallit på efterkälken..I söndags hade vi några kompisar över på en bit mat. Detta är vänner som vi träffat mest över en fika eller möjligtvis på sin höjd en pizza. Jag frågade därför M om det var något speciellt de inte tålde/gillade. Nej det ska det inte vara svarade han då. Um, visst, så fort jag ställde fram det stora fatet till bredden fyllt med, nej inte vin, utan mat, så visade det sig att hon självklart var vegetarian. Där stod jag med kycklingen och kände mig dum. Samtalet ändrade nu drastiskt inriktning och handlade nu därefter om vegetarianer. Som om de vore ett eget släkte. Till råga på allt så görs en kommentar om att vegetarianen ifråga faktiskt ser ut som en vegetarian..och alla håller med! Först tänkte jag att det kanske var ett skämt som alla utom jag fattade men tydligheten klarnade och jag insåg att så inte alls var fallet.

Jag har själv varit vegetarian i nästan 10 år, men jag visste inte att man såg ut på något speciellt sätt, och jag och ovannämnda vegetarian är definitivt inte lika varandra på något sätt.

Visst har man hört talas om att de i yrket uniformsbärande människor, trots avslutad karriär och undanhängd uniform, fortfarande bär uniformen. Den är för alltid med dem, inbränd i huden som Herta Muller säger. Pensionären är sitt yrke trogen i både själ och hjärta, han förblir en yrkesman sin ålder till trots. Visst kanske detta överensstämmer på ett fåtal människor, men jag har svårt att hålla med om att vi kategoriserar oss själva så enkelt, och medgivande. Ta ägarinnan till den boutiqen jag besökte idag. Hade jag fått gissa hade hon lika gärna kunnat vara en ekonomiassistent, receptionist eller kanske t.o.m frisör. Inte såg hon ut som en boutiqägarinna iaf. Eller vänta nu, hur ser man ut då? You see what I'm talking about? Om jag ska använda mig av det stereotypiska språket och dess sätt att se på människor så skulle jag önska oss fler bilmekaniker iklädda uniformen av de stereotypa manliga frisörerna!! Ser ni, de är överallt dessa stereotyper, men jag hoppas ni förstår vad jag menar, och att ingen tar illa upp! Men snälla, tänk efter nästa gång ni drar på någon en uniform utan att veta vilken ni ska välja!

Inga kommentarer: