onsdag 11 januari 2012

En halv sol i skuggan av detaljfrossan!

Så har jag nästan kommit igenom januari månads bok, "en halv gul sol", och jag måste erkänna något otroligt pinsamt... Jag var tvungen att undersöka om bokens handling är baserad på verkliga händelser..(!) Boken som utspelar sig i Nigeria under 1960-talet beskriver ett inbördeskrig och en påföljande svältkatastrof. Har jag någonsin hört något om detta? Hade jag ens en aning om att det funnits en stat som kallats Biafra? Pinsam tystnad följer, och ett ännu mer pinsamt svar: NEJ. Jag hade inte en aning. Denna nya insikt får mig att känna mig oerhört obildad, trots mina tre års Universitetsstudier. Pinsamt var ordet! Så då kommer nästa fråga. Hur ska jag ursäkta det? Visst skulle jag kunna hävda att eftersom händelserna genomleds för över 40 år sedan, och då jag inte ens är 30 fyllda skulle jag omöjligtvis kunna känna till det. Fast det förstås, det argumentet är ju att förkasta all historia.. Jaha, vad ska jag skylla på då? Ska jag vara så enkelspårig att skylla på skolan? Jag menar, det är ju så det går till idag, man kan alltid skylla på skolundervisningen. Då har man ryggen fri, eller? Nej, det tänker jag inte heller göra, men visst är det konstigt att jag aldrig någonsin under alla mina år i skolan fått lära mig att Afrikas folkrikaste land, Nigera, (som även är det åttonde folkrikaste landet i världen) genomled ett blodigt inbördeskrig och en av tidernas svåraste svältkatastrofer, någonsin. Inbördeskriget var inte bara ett inbördeskrig utan blev även ett krig där flera länder deltog, däribland Egypten och Ryssland som tillgodosåg ena sidan med både bombplan, mat och ammunition. Den andra delen av landet väntade förgäves på att USA skulle ingripa till deras försvar. Det enda jag fått lära mig var att många av de Afrikanska länderna länge fick bågna under västvärldens förtryckande hand. Men sen då? Det måste varit många tomma sidor i den historieboken...

När jag för några år sedan undervisade en årskurs nio i musik och ämnet innefattade hur musiker under alla tider använt sig av texter för att inte bara få fram budskap och åsikter, men även informera och upplysa allmänheten om olika händelser insåg jag elevernas enorma kunskapsbrist i ämnet Historia. Som praktiskt exempel använde jag mig av gruppen Fort Minor's låt "Kenji". Rapplåten beskriver förföljelserna och tvångsinspärrningarna som Japanerna i Nordamerika tvingades genomlida, allt i efterdyningarna av bombningarna av Pearl Harbour. Klassrummet blev som ett vakuum och det var knäpptyst efter låtens slut. Ingen av eleverna hade någonsin hört talas om detta. Och tyvärr är det ofta så i historieundervisningen. Vi tvingas lära oss en mängd olika årtal och datum som vi ändå aldrig kommer ihåg, men blir berövade vad som i mina ögon är av betydligt större vikt. Nämligen en överblick och en vidare och djupare förståelse för vad som skett. En översikt över hur en händelse eller t.ex ett krig påverkat sin tid, sin omgivning och dess arv (vilket ju är vår värld vi lever i idag). Och kanske (jag borde snarare skriva antagligen) är det på grund av denna detaljfrossa jag varit totalt okunning om de Afrikanska ländernas kamp och frigörelse. Istället var jag tvungen att lära mig vilket datum Gustav Adolf dog, när Wilhelm Moberg föddes eller när Sverige ingick i Hansaförbundet, för det ansågs tydligen viktigare. Jag förstår att det självklart inte går att läsa om alla Afrikanska eller Asiatiska länders frigörelse, men kanske vi skulle haft tid med ett land? För vad sänder vi för signaler genom att undervisa om hur väst koloniserade Afrikas länder, för att sedan aldrig nämna hur det gick för länderna och hur de fick kämpa långt in på 1900-talet för sin frihet?

Nja, jag får väl hoppas att någon vettig historielärare låter sina elever läsa en bok som tex " en halv gul sol" (Nigeria), "I wish to inform you that tomorrow we will be killed with our families" (Rwanda) eller kanske "Harvest of Empire" (sydamerika) eller varför inte "Gulag" (Ryssland).

Inga kommentarer: